Для того, щоби вивчення було найбільш ефективним,

учень повинен самостійно відкрити настільки велику частину виучуваного матеріалу, наскільки це за цих обставин можливо.

Д.Пойа

Сучасний урок це далеко не одноманітна та єдина структурно-змістова схема. Тому кожний кон­кретний учитель визначає для себе ті форми роботи, які для нього найприйнятніші, відповідають тій парадигмі, якій він віддає перева­гу в роботі. Саме урок — те місце, де відбуваються основні процеси навчання, виховання й розвитку особистості.

Урок — це логічно закін­чений, цілісний, обмежений певними   рамками   відрізок навчально-виховного процесу. Водночас — це дзеркало за­гальної педагогічної культури вчителя, мірило його інтелекту­ального скарбу, показник його кругозору, ерудиції.

За попередні роки змінилося багато педагогічних цінностей. З'явилися не тільки нові завдан­ня, а й нові засоби навчання. Головне, що сьогодні урок роз­глядають не тільки як діяльність учителя чи як форму навчання, а й як діяльність учня, інакше ка­жучи, вміння.

У методичній літературі визна­чають чотири блоки вимог до су­часного уроку: загальнопедагогічні вимоги, дидактичні вимоги, психо­логічні вимоги, гігієнічні вимоги.

Перший блок. Загальнопеда­гогічні вимоги.

 • Пріоритет особистості учня в організації освітнього процесу.

 • Урахування вікових та інди­відуальних особливостей учнів.

• Орієнтація на процес на­вчання.

• Тривимірне навчання.

• Створення емоційно-акту­ального тла навчання.

• Педагогічний такт і культура мови;

• Пізнавальна самостійність учнів.

• Чітке визначення освітніх, виховних і розвивальних завдань Уроку.

Другий блок. Дидактичні ви­моги.

Раціональне використання кожної хвилини уроку.

• Раціональна єдність словес­них, наукових і практичних мето­дів навчання.

• Використання активних ме­тодів навчання.

• Зв'язок з раніше вивченим досвідом, набутим учнем.

• Формування умінь учнів са­мостійно здобувати знання й за­стосовувати їх практично.

• Індивідуалізація, диференці­ація та інтенсифікація навчально­го процесу.

• Використання сценарних варіантів уроку, які є носіями інформації.

• Створення умов для успіш­ного навчання учнів.

• Чітке формулювання освітніх завдань загалом і складових еле­ментів, їх зв'язок з розвивальними і виховними завданнями.

• Вибір форм організації, що забезпечує максимальну самостій­ність у навчанні учнів.

• Реалізація на уроці всіх ди­дактичних принципів.

• Організоване закінчення уроку.

• Здійснення міжпредметиих зв'язків.

• Врахування принципів дифе­ренціації та індивідуалізації

блок. Психоло­гічні вимоги.

Урахування психоло­гічних особливостей кожно­го учня.

• Нормальний психоло­гічний стан і стійкий настрій учителя та учнів.

• Вимогливість і доброзичли­вість учителя та учнів.

    • Педагогічна етика і психоло­гічний такт.

Четвертий блок. Гігієнічні ви­моги.

Дотримання температурного режиму.

• Нормативність освітлення класного приміщення.

• Провітрювання*

• Відповідність шкільних ме­блів вимогам нормативів.

• Чергування видів навчальної роботи.

• Запобігання перевантажен­ню, стомлюваності школярів.

До необхідних компонентів су­часного уроку можна також відне­сти організаційну, психологічну, виховну та санітарно-гігієнічну складові уроку. 

Організаційна складова уроку

Організація уроку є одним з основних аспектів.

Мета організації полягає в за­безпеченні успішної реалізації змісту та завдань навчання, умов для ефективної взаємодії вчителя та учнів у навчально-виховному процесі.

Організація педагогічної ді­яльності вчителя на уроці перед­бачає: постановку доцільної та ра­ціональної мети і завдань навчан­ня; мотивацію спільної діяльності учнів та вчителя; планування, нор­мування, діагностування, прогно­зування, стимулювання, контроль і корекцію процесу навчання та його результативності; викорис­тання раціональної та ефективної технології навчання.

Організаційний аспект уроку характеризується його основними компонентами:

• структура уроку;

• організація навчального матеріалу;

• організація педагогічної ді­яльності вчителя та навчально-пізнавальної діяльності учнів;

•   організація   навчально-матеріального забезпечення та технічного оснащення уроку;

• використання часу на уроці. Учені та практики вирізняють два аспекти організації: впорядко­ваність та спрямованість. Упо­рядкованість визначається кількісно як величина організованості сис­теми, тобто її певний стан. Спрямо­ваність характеризує відповідність чи невідповідність організації умо­вам навколишнього середовища. З погляду забезпечення впорядкова­ності уроку, організація передбачає раціональність його структури в цілому і структурних компонентів зокрема; педагогічної діяльності вчителя, навчально-пізнавальної ді­яльності учнів, взаємин між ними; матеріально-технічне оснащення уроку, раціональне використання часу на уроці.

У типовому комбінованому уроці основними структурними компонентами є:

 • перевірка домашнього завдання;

 • актуалізація опорних на­вчальних досягнень учнів;

 • вивчення нового матеріалу;

 • контроль та корекція нав­чально-пізнавальної діяльності учнів та її результативність;

підсумки уроку;

домашнє завдання.

Незалежно від специфіки струк­тури уроку, його організаційний аспект включає: організацію пере­вірки домашнього завдання; по­становку проміжних завдань і за­вдань навчання; організацію зміс­ту навчального матеріалу; органі­зацію спільної діяльності вчителя та учнів; навчально-методичного забезпечення уроку; забезпечення оптимального дозування витра­ти часу на кожний структурний компонент уроку і вид навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Стосунки між учителем і учнем встановлюються як суб'єктно-суб'єктні. За цих умов учень висту­пає як активна діяльнісна одиниця навчально-виховного процесу — суб'єкт і замовник знань, тобто як індивід, якому притаманні індиві­дуальні особливості (темперамент, пам'ять, мислення, уява, потреби, соціальна орієнтація), інтереси та запити.

Система параметрів, що ха­рактеризує організацію закріп­лення, систематизації та уза­гальнення знань учнів:

• постановка та реалізація мети і завдань закріплення, системати­зації, узагальнення знань учнів;

• визначення в змісті навчаль­ного матеріалу основного, істот­ного, що підлягає закріпленню, систематизації та узагальненню;

• навчально-матеріальне забез­печення, закріплення, системати­зація та узагальнення знань учнів (наочність, роздатковий дидак­тичний матеріал, ТНЗ, реактиви тощо);

• забезпечення оптимальної працездатності учнів у процесі закріплення, систематизації та. узагальнення знань (зміна видів діяльності, психологічна розряд­ка, фізкультхвилинка, музична пауза);

• забезпечення раціональної організації зворотного зв'язку в процесі закріплення, систематиза­ції й узагальнення знань учнів;

• організація контролю та ко­рекції знань учнів у процесі їх закріплення,  систематизації  й узагальнення;

• взаємозв'язок закріплених, систематизованих та узагальне­них знань учнів з домашнім за­вданням.

Психологічна складова

Психологічна складова уроку базується на таких тезах:

• Урок проводять не заради самого уроку, а заради того, щоб впливати на особистість учня (формувати інтелектуальні, мо­ральні та інші риси особистості).

• Зміни в структурі особистос­ті відбуваються лише тоді, коли учень діє за внутрішнім покликан­ням, а звідси висновок: учителеві необхідно стимулювати пізнаваль­ну активність та інтереси учня.

• Виховуючи, навчання не можна зводити до виховних мо­ментів уроку; всі елементи уроку мусять бути виховними за своєю суттю.

•  Центральний компонент будь-якого уроку — організація пізнавальної діяльності учнів, де провідними пізнавальними проце­сами є мислення та уява.

• Успіх навчання залежить не тільки від зовнішніх чинників (зміст, методика, майстерність учителя тощо), а й від внутрішніх умов, тобто індивідуально-психо­логічних особливостей учнів.

Отже, з позицій психологічної складової уроку, сучасний урок має враховувати: психологічну мету, стиль уроку, організація пізнавальної діяльності учнів, організованість учнів та врахуван­ня їхніх вікових особливостей.

 

Виховна складова уроку

Системний підхід як методоло­гічна основа організації виховання учнів на уроці передбачає:

• постановку виховних мети і завдань на уроці;

• виявлення та раціональну ре­алізацію виховного потенціалу на­вчального матеріалу;

• визначення комплексу до­мінуючих компонентів виховної системи і зосередження пере­важної уваги на ньому в процесі навчання;

• визначення та використання педагогічного доцільного ком­плексу принципів/виховання, оптимальних шляхів її реалізації;

• вибір і використання ефек­тивних методів впливу на особис­тість учня в процесі навчання;

• забезпечення взаємодії вну­трішніх і зовнішніх чинників ви­ховного впливу на учнів;

• раціональність управління виховним процесом на уроці;

• оцінка ефективності вихо­вання учнів на уроці, концепції -змісту, форм і методів виховання учнів у процесі навчання.

До основних компонентів ви­ховного аспекту уроку належать:

національне, моральне, розумове, трудове, фізичне, естетичне, еко­номічне та валеологічне вихован­ня.

Санітарно-гігієнічна складова уроку

На санітарно-гігієнічний аспект уроку впливають не лише чинники безпосередньо самого уроку, його зміст і методики навчання, а й ба­гато інших зовнішніх чинників, які тією чи іншою мірою вплива­ють на його якість та зумовлюють її. До таких належать:

• гігієна навчальних примі­щень, праці вчителя та учнів;

• фізіологічно-гігієнічні передумо­ви організації процесу навчання;

• організація та зміст гігієніч­ного навчання й виховання учнів;

• запобігання перевантажен­ню, стомлюваності школярів.

Розумове виховання учнів у процесі навчання

Розумове виховання — один із основних компонентів виховного аспекту уроку. Воно передбачає набування знань і формування на­укового світогляду, розвиток піз­навальних і творчих здібностей, вироблення культури розумової праці, виховання інтересу й по­треби в розумовій діяльності, у постійному збагаченні науковими знаннями, застосуванні їх на прак­тиці.

Розумове виховання не зво­диться до накопичення певного обсягу знань. Процес здобуття знань стає чинником розумового виховання лише за умови, коли набуті знання трансформуються в особисті переконання, стають духовним багатством людини, яке відтворюється в її житті та праці, в соціальній активності та інтересах.

Мета розумового виховання — розвиток творчих здібностей учнів та формування світогляду.

Основні завдання розумового вихованням

• розвиток мислення, уміння пояснювати суть явищ та вико­ристовувати їх у практичній ді­яльності;

• забезпечення гармонійної єдності розвитку мислення, почут­тів, волі та діяльності;

• розвиток та формування до­слідницьких умінь (спостережен­ня, аналіз, синтез, узагальнення, проектування, прогнозування, мо­делювання тощо);

в розвиток допитливості, по­тягу до знань;

• формування в учнів уміння активно сприймати світ, керувати­ся в практичній діяльності власни­ми переконаннями.

Серцевиною розумового ви­ховання є формування світо­гляду. Формування наукового світогляду залежить від того, наскільки глибоко усвідомлю­ють учні провідні ідеї основ наук. Ознаками сформованості світогляду є вміння учнів дово­дити, стверджувати, відстоюва­ти свою позицію. Отже, основ­ними  структурними  компо­нентами світогляду є наукові знання (об'єктивний чинник), погляди, переконання, ідеали (суб'єктивні чинники).

Дидактичні та виховні умови, що сприяють переведенню знань учнів у погляди, переконання, іде­али, такі:

• глибока наукова доказо­вість, логічна переконливість і несуперечливість усіх теоретич­них висновків і фактів світогляд­ного характеру;

• надання навчанню високого ідейно-політичного спрямування;

• дотримання принципу істо­ризму під час вивчення програм­ного матеріалу;

• розвиток пізнавальної ак­тивності й самостійності учнів у процесі навчання та в позаурочній діяльності;

• збудження емоційного став­лення учнів до теми, яку вивчають на уроці;

• тісний зв'язок навчання з життям, залучення учнів до актив­ної трудової діяльності;

• залучення учнів до суспіль­не корисної праці;

• особистісні риси вчителя, його погляди та переконання.

До системи оцінних параме­трів розумового виховання учнів ми відносимо:

• знання вчителем суті, мети, завдань та принципів розумового виховання учнів;

• виявлення та реалізація по­тенціальних можливостей змісту навчального матеріалу для розу­мового виховання учнів (розвитку мислення, уяви та інших психіч­них процесів);

• зміст та методи формування в учнів поглядів, переконань, ідеа­лу на підставі на підставі набутих на уроці знань з основ наук;

• забезпечення на уроці дидак­тичних та виховних умов переве­дення знань учнів у погляди, пере­конання, ідеали;

• залучення талановитих та обдарованих учнів до поглибленого вивчення окремих предметів, курсів, спецкурсів, факультативів, предметних гуртків;

• сформованість «інтелекту­ального фону» класу, де куль­тивуються знання та самостійна творчо-пошукова, навчально-піз­навальна діяльність учнів;

інтеграція змісту окремих на­вчальних предметів як важливий чинник формування в учнів мате­ріалістичного світогляду.

Пам'ятка вчителю щодо підготовки та реалізації організаційного аспекту сучасного уроку

Організація структури уроку:

• чітко визначити структур­ні компоненти уроку залежно від його типу;

• продумати організацію кож­ного структурного компонента уроку, визначивши його місце в загальній композиції уроку, про­міжні завдання, зміст, методи і за­соби навчання;

• відібрати для кожного струк­турного компонента уроку адек­ватні форми організації навчально-пізнавальної діяльності учнів;

• забезпечити мобілізацію інте­лектуальних, фізичних та емоцій­них ресурсів суб'єктів навчально-виховного процесу на кожному етапі уроку.

Організація навчального ма­теріалу:

• підібрати (розробити) на­вчальний матеріал, що відповідає темі, меті та завданням уроку;

• здійснити логіко-структур-ний аналіз змісту теми, з'ясувавши її дидактичні та методичні особли­вості;

• ранжирувати та структурувати навчальний матеріал для уроку в цілому і на кожний його етап зокрема;

• визначити в змісті навчаль­ного матеріалу основне, істотне, що підлягатиме обов'язковому засвоєнню;

• визначити в змісті дидактич­ного матеріалу описувальну, по­яснювальну інструктивну інфор­мацію;

• унормувати навчальний ма­теріал для уроку в цілому та кож­ного його структурного компонен­та за змістом, обсягом, часом;

• здійснення міжпредметних зв'язків;

• врахування принципів дифе­ренціації та індивідуалізації;

• визначити зміст та обсяг до­машнього завдання, відповідний темі уроку.

Організація педагогічної ді­яльності вчителя та навчально-пізнавальної діяльності учнів пе­редбачає:

• наявність поурочного плану, класного журналу, учнівських зо­шитів, підручника, словників, до­відкової літератури, навчальних посібників, комплектів роздаткового дидактичного матеріалу;

• відповідність змісту педаго­гічної діяльності вчителя постав­леним меті й завданням уроку;

• раціональна постановка вчи­телем мети і завдань діяльності, сприйняття й осмислення їх учня­ми, спрямування навчальної діяль­ності та досягнення мети;

• мотивація наступної спіль­ної діяльності вчителя та учнів на уроці;

• планування, нормування, конструювання, прогнозування діяльності вчителя та учнів на уроці;

• озброєння учнів раціо­нальними способами навчально-пізнавальної діяльності;

• контроль, самоконтроль, вза­ємоконтроль та корекція діяльності вчителя й учнів, її результативність;

• наявність навчальних матері­алів різного рівня складності, за­вдяки яким учень має можливість обрати свій рівень;

• обладнання робочих місць учителя та учнів відповідно до стандартних гігієнічних вимог і вимог ергономіки (зручності та швидкодії у використанні);

• раціональний розподіл та використання часу на окремі види діяльності вчителя та учнів на уроці.

Організація навчально-мето­дичного забезпечення та осна­щення уроку:

обладнання уроку (наявність на робочих місцях учителя та учнів підручників, іншої навчально-методичної літератури, навчально­го приладдя), роздаткового дидак­тичного матеріалу, інструктивних карток тощо;

• оснащення уроку необхід­ною та достатньою наочністю, ТНЗ, аудіовізуальними засобами, комп'ютерами;

• організація діяльності учнів-помічників учителя (лаборанта, демонстратора, консультанта).

Раціональність витрат часу на організацію праці вчителя та учнів на уроці передбачає:

вчасний початок уроку;

• оптимальність витрат часу на взаємне привітання, перевірку від­сутніх учнів, огляд санітарного ста­ну класу та зовнішнього виду учнів;

• витрати часу на «входження» в навчальну працю;

• чітке дозування та корек­ція витрат часу на окремі етапи уроку;

• витрати часу на окремі види педагогічної діяльності вчителя (організаційну, навчальну, стиму­ляційну, контрольну);

• витрати часу на окремі види навчально-пізнавальної діяльності учнів (організацію, планування, нормування, творчу самостійну діяльність, практичну діяльність тощо);

• вчасне завершення уроку, за­безпечення організованого відпо­чинку учнів на перерві, провітрю­вання класного приміщення.

 

Вимоги до сучасного уроку

1. Знання об'єктивних законів психології навчання й принципів дидактики (науковості, систе­матичності та послідовності на­вчання, наочності та доступності, свідомості та активності, міцнос­ті та ґрунтовності знань, індиві­дуального підходу в навчанні).

2. Високий рівень науковості, тобто відповідність змісту уроку сучасних досягнень науки і про­цесу навчання — останнім до­сягненням педагогіки, психології навчання.

3. Систематичний і цілеспря­мований контроль за якістю знань учнів, вироблення навичок та вмінь, за оцінюванням знань учнів.  

4. Чітка дидактична цілеспря­мованість. Учні повинні знати як головну мету уроку, так і конкрет­ну мету кожного виконуваного за­вдання.

5. На основі сформованих знань, умінь та навичок учнів учи­ти їх використовувати раціональні способи пізнавальної та практичної діяльності, формувати у школя­рів культуру праці, вміння вчитися (самостійна робота з підручником, книгою, довідковою літературою, складання простого і розгорнуто­го плану, тези, конспект, доповідь, працювати за інструкцією, само­контроль).

6. Чітка структура уроку, що визначається змістом навчання, дидактичною метою, рівнем під­готовленості учнів, засобами та методами навчання, вимогами гігієни розумової праці та психо­логії навчання.

7. Педагогічна доцільність добору різноманітних засобів і прийомів навчання для уро­ку в цілому і для кожного його етапу, що забезпечує активну пізнавальну діяльність учнів;

відповідність методів навчання дидактичній меті, віковим осо­бливостям учнів і рівню їхньої теоретичної та практичної під­готовленості. Широке засто­сування проблемного, дослід­ницького методів навчання.

8. Нестандартні форми прове­дення уроку і заходи, які сприя­ють їх впровадженню.

9. Здійснення міжпредметних зв'язків.

10. Врахування принципів ди­ференціації та індивідуалізації.

11. Дотримання вимог гігієни розумової праці учнів і шкільної гігієни. Запобігання переванта­женню, стомлюваності школя­рів.

12. Створення оптимального психологічного режиму на уро­ці (атмосфера доброзичливості, взаєморозуміння, довіри, всебіч­ного заохочення пізнавальних зусиль учнів).

13. Дотримання технологіч­них вимог (робоче місце вчителя та учня, мобілізуючий початок уроку, раціональне використан­ня класної дошки, наочності, технічних засобів навчання, чіт­ке дозування навчальної праці на кожному етапі уроку з урахуван­ням індивідуальних можливос­тей учнів).

14. Культура вчителя, широ­кий діапазон його знань, інтелек­туальний рівень.

15. Результативність уро­ку (ступінь досягнення мети, якість знань та рівень сформованості умінь і навичок, пози­тивні зміни в розвитку і вихо­ванні учнів).

Проблеми уроку

1. Тематичний принцип підго­товки і проведення уроків:

постановки дидактичних, розвивальних і виховних завдань до всієї теми;

• визначення опорних знань, умінь і навичок;

• структурування навчального матеріалу з метою використання його для реалізації розвивальних завдань.

2. Диференціація навчально-виховного процесу:

• поділ класу на динамічні гру­пи за рівнем розвитку учнів;

• диференційована допомога учням під час сприймання нових знань, формування практичних умінь і навичок;

• ускладнення або послаблен­ня змісту навчального матеріалу (організація навчання в зоні най­ближчого розумового розвитку);

• перерозподіл часу на засво­єння матеріалу залежно від рівня розвитку учнів групи;

• диференціація домашніх за­вдань, контрольних робіт.

3. Об'єктивність оцінювання знань.

4. Використання методів і при­йомів інформаційно-пошукового типу засвоєння знань.

5. Лекційно-практична форма занять у старших класах.